onsdag 10 mars 2010

Sagostund med A-lie: Resan till Wien

Det är dags för mig att berätta om resan till Wien!
Fredag 19 feb.
Vi ankom till wien vid halvtvåtiden efter en överdrivet lång flygresa. Det var en dimmig dag i Österrike, och planet fick inte landa förrän vid klartecken. Det var tydligen en hel kö med plan som väntade på att få komma ner. Så vi cirkulerade i luften i väntan på att få landa. Det tog ca två timmar innan...vi blev tvungna att åka till en annan flygplats för att TANKA flygplanet- och sedan tillbaka in i kön och cirkulera i dimman. Så denna smidiga flygresa på bara två timmar förvandlades till en sexåenhalv timmar lång stillasittning i ett trångt flygplan.
Väl framme i Wien (med fast mark under fötterna) möttes vi upp av "Günther och ryssarna". Jag vet vad du tänker nu "Stört sjyst bandnamn!" Precis så tänker du. Men detta är inte fallet. Günther och ryssarna är i själva verket en kort liten gubbe med ekorrögon, vitt skägg och korviga mustascher, och ett gäng á två tjejer och tre snubbar från Ryssland. Vi hade bara hunnit hälsa på alla människor, sätta oss i minibussen och få en varsin kopp kaffe, när det formligen kastas fram mat i ansiktet på oss. Först en gigantisk baguette och sedan en pappmugg med vodka att svälja baguetten med. Dessa människor (som ju uppenbarligen tycker det är halvt vardag att dricka vodka som vatten) blev nästan förskräckta när jag tackade nej till pappmuggen och sa att jag inte dricker alkohol. "Why?Are you pregnant.."
Resten av fredagen är lite suddig...Mohahah! Nej, men satt och slumrade i bilen följande 4-5 timmar.
Efter fem timmar kom vi till en liten by bland bergen. Skidort? Nja...visserligen en massa hotell, men knappt någon människa i sikte. Ur bilen lastade vi in oss i..en LINBANA :D. Som tog oss upp på toppen av berget, där vårat hotell låg. Företaget hade hyrt nästan hela hotellet så det var bara vi där under kvällens middag och festligheter. Men först: Afterski. Där spelades ABBA-låtar och österrikiska låtar som alla kunde utantill och gjorde rörelser till. (Vi ska få en skiva av Wiens Thomas, som vi kan ha här hemma i Sverige och öva till nästa år...).
Vid middagen satt jag och Mats och sjöng för våra bordskamrater
"There's a hole in the bucket dear Liza dear Lizaaaa..." med varsin rolig hatt på huvudet.
Mats hävdade att det skulle vara fullkomligt onödigt och bortkastat om jag skulle dricka alkohol..
Jag gick och lade mig först av de fyra tjejerna i mitt rum.
Lördag 20feb.
Jag gick upp sist av de fyra tjejerna i mitt rum. Vi tre svenskar tänkte ta sovmorgon efter en tuff fredag, så vi åt frukost med några fler eftersläntrare från Ungern och Österrike. Efter att vi hyrt skidor nere i byn åkte vi upp för linbanan igen och kastade oss ut i backen. sedan:afterski.
Vid denna middag stannade jag uppe nästan längst av alla. Men lördagen gick ganska snabbt och det hände inte så mycket.
Söndag 21 feb.
Vi vaknade RÄTTSÅ tidigt eftersom vi hört ett rykte om att det skulle vara soligt och fint väder under hela söndagen. OCH DET VAR DET OCKSÅ!
Denna finfina skiddag, med bla. Wienerschnitzel i backen avslutades tyvärr med att Mats fick bli hämtad med en scooter, för att han hade ramlat i backen på näsan. Vi plåstrade om honom med bamseplåster som jag hittade i min ryggsäck, eftersom han hade ett jack i ögonbrynet. Det hjälpte dock tyvärr inte sprickan i axeln, som det senare skulle visa sig att han hade.
Så när vi på kvällen kom till det andra hotellet- i Wien- så fick Mats direkt skjuts till sjukhuset av den omhändertagande jultomten: Günther. Jag och Per var extra snälla och bar upp hans väska till rummet han skulle bo i. Vi öppnade den (så att han kunde plocka i den utan bekymmer) och la hans bok på sängen.
Efter det åkte vi in till stan för att äta och kolla runt lite. Wien var en fin stad, som jag dock inte han se så mycket av, eftersom vi var inne i stan vid nio på kvällen och kom tillbaka vid tolvtiden. Jag hann iallafall se Operan! Men någon promenad till morfars kvarter var det inte tal om. :)
Måndag 22 feb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar